הרפורמה בחוק מיסוי מקרקעין

לעיתים נדמה כי עליות מחירי הנדל”ן בישראל נמשכו זמן כה רב, שזהו המצב הטבעי. כלומר, הדירות ימשיכו להתייקר ויהי מה. רפורמות ממשלתיות, התחלות בנייה חדשות, שרי אוצר מתחלפים, הקלות על קבלנים – עושה רושם שכל אלו לא משפיעים כלל על שוק הדיור שממשיך לשבור שיאים חדשים כל הזמן.

דגם של בית, מחשבון ומסמכים לקבלת משכנתא

רק לאחרונה דווח בתקשורת, כי שווי דירות רבות הכפיל את עצמו באזורים מסוימים בארץ, כאשר המצב הבעייתי ביותר הוא כמובן במרכז. גם הפצרות הפוליטיקאים על הכדאיות של מגורים בפריפריה נפלה על אוזניים ערלות – אף אחד לא מעוניין לגור בערים שבהם אין עבודה ואין תשתיות. הבעיות של תחבורה ציבורית והיעדר חיבור מספק של הפריפריה למרכז גם הוא שיחק כאן תפקיד משמעותי.

עמדת הממשלה מול המצב בשוק הנדל”ן בישראל

כבר שנים רבות אנו שומעים על תכניות כאלה ואחרות, שמטרתן להוזיל את הדיור ולהפוך אותו לנגיש יותר. למעשה, הפוליטיקאים מודעים לכך, שזהו נושא בוער בציבור ושמים דגש חזק על הצגת תכניות וסיסמאות לפני בחירות או במהלך כהונתם. שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, לדוגמא, ניסה להעביר חוק מע”מ אפס על דירה ראשונה. הצעת החוק זכתה לביקורת רבה מכל קצוות קשת הכלכלנים ובכל מקרה לא עברה בגלל פירוק הממשלה.

הציבור מצדו מקשיב בקשב רב למה שאומרים הפוליטיקאים ומתנהל בהתאם. לאחר הצעת החוק של לפיד, הורגשה ירידה ברכישת דירות, שכן אנשים רבים ציפו להוזלת מחירים משמעותית (לפיד אף קרא לציבור להפסיק לקנות דירות). כאשר החקיקה נכשלה, הביקוש לנדל”ן גאה עוד יותר מהתקופה שלפני מע”מ אפס והמחירים שבו לעלות.

גם שר האוצר החדש, משה כחלון, שם את נושא יוקר הדיור בראש מעייניו. בהבטחותיו לפני הבחירות, הוא דיבר רבות על נגישות של דיור לזוגות הצעירים, החשיבות של בית למשפחות וביקר את הממשלות הקודמות על כך שלא טיפלו היטב בנושא. כלומר, לפחות כלפי חוץ, כל הפוליטיקאים תמימי דעים בקשר לחשיבות של הוזלת (או לכל הפחות הפסקת ההתייקרות) מחירי הדיור בישראל.

תכנית המחיר למשתכן של שר האוצר כחלון

עם כניסתו לתפקיד שר האוצר, משה כחלון החל לעבוד על פרויקטים ותכניות שונות כדי להגיע ליעד של דיור נגיש יותר. תכנית הדגל של כחלון עד עכשיו נחשבת “המחיר למשתכן“, אם כי גם עליה יש חילוקי דעות. הרעיון מאחורי התכנית הוא, כי בניגוד למצב שהיה קודם, כאשר קרקעות שווקו למי שהציע את המחיר הגבוה ביותר, כעת מי שזוכה בקרקעות, הוא מציע ההצעה הנמוכה ביותר.

כלומר, אם בסיטואציה רגילה, התמריץ הוא לעלות את המחיר של הקרקע ואתה את מחירי הדירות העתידיות, קרקעות מחיר למשתכן הופכות להיות זולות יותר ומורידות את מחירי הנדל”ן שנבנה עליהן. כל זאת נעשה תחת פיקוח של משרד הבינוי והשיכון, כך שקבלנים לא יכולים אחר כך לחסוך על בנייה לא תקנית. המדינה קובעת סטנדרטים מינימאליים שבהם חייבים הקבלנים לעמוד כדי לזכות במכרזים על הקרקע.

תכנית נוספת שכבר יצאה אל הפועל בתחילת שנת 2017, אך כעת נתקלת בקשיים משפטיים בבג”ץ, היא מס ריבוי דירות או מס דירה שלישית. במסגרת החוק, יוטל מס על אנשים שמחזיקים יותר משתי דירות, כאשר המטרה במקרה זה, היא להרחיק את המשקיעים משוק הנדל”ן ולגרום להם למכור את הדירות שבבעלותם – דבר שאמור להגדיל היצע ולהוזיל מחירים.

הרפורמה בחוק מיסוי מקרקעין

רפורמה נוספת שנמצאת “בקנה” של הממשלה ושר האוצר כחלון, מתייחסת לחוק מיסוי מקרקעין. גם כאן, המטרה של המדינה, היא להגדיל את היצע הדירות בשוק ולגרום לאנשים שמחזיקים בדירות לצורך השקעה, להיפטר מהן – עניין שיביא בהכרח לירידת מחירי הנדל”ן בסופו של דבר. הרפורמה אושרה בממשלה והכוונה היא להביא אותה לאישור הכנסת בתקופה הקרובה.

ניתן לחלק את התכנית המוצעת לשלושה חלקים עיקריים:

  • רפורמה במס רכישה – מס רכישה נקבע כאחוז מסוים מעלות הדירה שעל הרוכש לשלם, כאשר המדרגות של המס הן פרוגרסיביות – ככל שהדירה יקרה יותר, כך סכום מס הרכישה שיש לשלם הוא גבוה יותר. יש לציין, כי עד סכום מינימאלי ממחיר דירה ראשונה (כמיליון וחצי ₪), אין כלל מס רכישה.
    המצב ששרר בשוק עד הרפורמה, הוא כי אדם יכול לקבל הטבה על מס רכישה במשך שנתיים לאחר שהוא כבר רכש דירה שנייה ועדיין לא מכר את הראשונה. מבחינת רשות המיסים, כל משך תקופה זו הוא נחשב לבעל דירה יחידה. כדי להתמודד עם הסיטואציה, שבה בעלי דירות החזיקו את הדירה הראשונה בידיהם זמן רב מידי, הוחלט לקצר את התקופה הזו לשנה בלבד.
    כלומר, אותם בעלי דירות שציפו כנראה לעליות מחירי נדל”ן ולא ששו למכור את הדירה הראשונה שלהם, יאלצו לשלם מס רכישה מוגדל – דבר שאולי יביא אותם לשחרר את הדירות לשוק בצורה מהירה יותר.
  •  רפורמה במס שבח – בדומה להחלטות לגבי מס רכישה, גם כאן יש התייחסות לקיצור זמן הפטור ממס. אם המצב כעת הוא, כי אדם נחשב כבעל דירה יחידה למשך שנה וחצי, גם אם הוא משפר דיור ורוכש דירה שנייה, הרי שכעת מוצע כי התקופה תקוצר לשנה בלבד. מטרתו של סעיף זה, גם היא, לתמרץ את מחזיקי הדירות למכור אותן בצורה מהירה יותר.
    התייחסות נוספת לגבי מס שבח קשורה לדירות שהתקבלו בירושה. כעת, אדם שמקבל בית בירושה, יכול להחזיק בו כאוות נפשו ועדיין ליהנות מפטור על מס שבח, ברגע שיחליט למכור אותו. ההצעה ברפורמה היא, כי כעת משך הזמן של הפטור יהיה מוגבל לשנתיים בלבד – הכול לשם הגדלת ההיצע של הדירות בשוק.
    צריך לציין, כי במידה והיורשים לא הגיעו לגיל 21, טווח הזמן של שנתיים פטור יחל רק לאחר שיגיעו לגיל זה, זאת כדי לא לפגוע ביורשים הצעירים. מעבר לכך, חשוב להבין כי יש כאן שינוי משמעותי מאד מבחינת היורשים, דבר שהם צריכים להיערך אליו וגם לפנות אל אנשי מקצוע במחשבה על דרכי פעולה משתלמות יותר או פחות. פורטל משכנתא גורו בהחלט יכול לסייע בנושא ולהמליץ על התנהלות נכונה.
  •  רפורמה ברישום מקרקעין ליישובי מיעוטים – עניין נוסף שאליו התייחסו מנסחי הרפורמה, היא הבעייתיות בשוק הנדל”ן של יישובי המיעוטים. המצב הוא, כי כל ההתנהלות של קניית ומכירת דירות נעשתה במקרים רבים בלי מסמכים נדרשים, ללא תשלומי מיסים ובלי דיווחים נכונים. בגלל שהחוק אומר, כי התוקף של עסקת נדל”ן מותנה בתשלום מס, יש קושי לבצע עסקאות עתידיות כדי להקל את בעלי הדירות ביישובים אלו ולשחרר דירות נוספות אל השוק, הוחלט לבטל את ההתניה שקיימת בין תשלום מס ורישום עסקה בפועל. כעת, יכולים בעלי הדירות לבצע עסקאות גם אם הרישומים ואישורי המס הקודמים לא היו תקינים.

אנו בפורטל משכנתא גורו יכולים להציע לך את המסלולים והתמהילים המשתלמים ביותר שקיימים בשוק כיום. מעבר לכך, בגלל הניסיון הרב של המומחים שלנו, ביכולתנו להקל עליך את תהליך לקיחת המשכנתא ולהוזיל עלויות במידה רבה.

במידה ואתה חושב לקחת משכנתא בתקופה הקרובה, תוכל לחסוך זמן וכסך על ידי שיחה טלפונית פשוטה. השאר את פרטי ההתקשרות עמך בעמוד זה ואנו מבטיחים ליצור אתך קשר בהקדם האפשרי.