הלוואה כנגד קרן השתלמות

הלוואה עד לגובה 50% משיעור החיסכון הצבור בקרן השתלמות לא נזילה או הלוואה עד לגובה 80% משיעור החיסכון בקרנות השתלמות נזילות יכולות להיות פתרון מימון אטרקטיבי ונוח. עם זאת, חשוב עדיין להשוות בין מסלולי ההלוואות ובעיקר לבדוק מי זכאי לכל סוג של פתרון מימון כזה. לאחר מכן, ניתן לברר לגבי אפשרויות ההחזר וההבדל בין הלוואת קרן השתלמות להלוואה רגילה.

ניתן לבדוק זכאות להלוואה כנגד קרן השתלמות דרך משכנתא גורו בריבית של פחות מ1% בטופס זכאות דיגיטלי.

בדקו זכאות להלוואה והגישו בקשה אונליין,
ציינו את סכום, בחרו מטרת ההלוואה וקבלו הצעה מתשלמת!

מהו סכום ההלוואה?

{{form.range.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} ש"ח
2,000,000₪
10,000₪
{{errors}}

מהי מטרת ההלוואה?

הלוואה גרייס
הלוואה תמורת משכון דירה
הלוואה משלימה למשכנתא
הלוואת גישור
הלוואה כנגד נכס
הלוואת בלון
הלוואה כנגד קרן השתלמות
סגירת חובות
שיפוץ בית
רכישת רכב
עזרה לבן משפחה
הלוואת גישור קרן השתלמות
הלוואת בלון קרן השתלמות
הלוואה עיסקית
סיבה אחרת

לקבלת הצעה להלוואה - השאירו שם מלא ומספר טלפון

{{errorName}}
{{errorPhone}}

סטטוס משפחתי?

רווק
נשוי
גרוש
אלמן
הורה יחידני
ידוע לציבור

היכן אתה מתגורר?

שכירות
אצל ההורים
אחר

האם בבעלותך נכס?

כן
לא
יותר מאחד

כמה משכנתא קיימת על הנכס/ים שבבעלותך?

עד 500 אלף ש"ח
חצי מיליון עד מיליון ש"ח
מעל מיליון ש"ח
אין משכנתא

מהו סטטוס התעסוקה שלך?

שכיר
עצמאי
פנסיונר
לא עובד
עתודאי

האם ברשותך הלוואות נוספות כרגע?

כן
לא

האם חזרו צ'קים או הוראות קבע?

כן
לא

האם סורבת להלוואה בבנק?

כן
לא

כמעט סיימנו, האם יש לך קופות גמל, קרנות השתלמות או קרן פנסיה ללא הלוואות פעילות כנגדן?

כן
לא

האם יש לך כרטיס אשראי (לא דיירקט)?

כן
לא

{{this.form.name}}, יצאת זכאי להלוואה משתלמת!

בשעות הקרובות יחזור אלייך נציג מטעם גוף פיננסי מוביל ויספק לך עד 10 הצעות משתלמות להלוואה בתנאים מובילים, יספק לך השוואה וסיוע לקבלת המימון באופן מהיר ומשתלם!

מה זו הלוואה כנגד קרן השתלמות?

הלוואה מקרן השתלמות נחשבת לאחד מאפיקי ההלוואות המשתלמים ביותר בשוק. זו הלוואה הכי זולה שאפשר לקבל. בקרנות השתלמות ניתן לקבל את ההלוואה עד לפרק זמן של 15 שנה (לעומת 7 שנים בקופת גמל או קרן פנסיה). תמהיל המאפיינים האלה לא רק מסביר את האטרקטיביות של ההלוואות, אלא גם מתאר את הערך היחסי והיתרון שלהן מול האלטרנטיבות. ההבדל העיקרי הוא בין הלוואה שאותה לוקחים בקרן השתלמות נזילה לבין הלוואה בקרן השתלמות שאינה נזילה.

מה ההבדל העיקרי בין קרן השתלמות נזילה לקרן שאינה נזילה?

  • בקרן השתלמות נזילה – זה אומר שניתן למשוך מהן כסף ושעברו מעל 6 שנים מאז פתיחתה, ניתן לקחת הלוואה של עד 80% מהסכום הצבור.
  • בקרנות שאינן נזילות – אפשר לקחת את ההלוואה לסכום של עד 50%. לשם השוואה, בקרן פנסיה ההגבלה היא לעד 30% בלבד מכספי התגמולים.

ההלוואה מכל חברות הביטוח ובתי ההשקעות

כלל ביטוח ופיננסים
אילון ביטוח
הראל ביטוח ופיננסים
הפניקס
מנורה מבטחים
מיטב בית השקעות
מור בית השקעות
מגדל בית השקעות

מי זכאי להלוואה על חשבון קרן השתלמות?

סכום החיסכון הקיים בקרן ההשתלמות מהווה בטוחה להחזר ההלוואה. מבחינת תנאי זכאות, זה אומר שכל חוסך שיש לו קרן השתלמות – בין אם היא נזילה או לא – יכול להגיש בקשה ולבדוק אפשרות לקבלת ההלוואה. את תנאי הזכאות קובעת החברה המפעילה את קרן ההשתלמות, שהיא בעצמה יכולה להיות חברת ביטוח, בית השקעות ועוד. 

הגופים המנהלים קרנות השתלמות יכולים לאפשר לחוסכים לקחת הלוואות לפי תנאי זכאות שאותם הם קובעים. במילים אחרות, החוק לא מחייב את בתי ההשקעות ואת חברות הביטוח להציע הלוואות כאלה. אבל בפועל, הרבה מאוד חברות ביטוח ובתי השקעות מבינים שניתן להשתמש בכלי כמו הלוואת בלון קרן השתלמות כחלק משימור לקוחות.

התוצאה היא תנאי זכאות שמשתנים בין החברות ובתי ההשקעות. בחלק מהמסלולים, כמו למשל בקרנות השתלמות למורים, אפשר לקבל הלוואה רק לאחר צבירת 3 שנים של ותק בקרן ורק אם אין לחוסך בקרן הלוואה פעילה אחרת. לעומת זאת, בחברת ביטוח כלל לדוגמא אפשר לקחת את ההלוואה ללא תנאי בצבירת ותק. 

מה החוק מחייב?

החוק כן מחייב את חברת הביטוח או בתי ההשקעות לבצע תהליכי חיתום ולבחון באופן ספציפי את מאפייני מבקש ההלוואה. מטרת החוק בהקשר הזה היא למנוע מצב שבו ההלוואות ניתנות עבור אנשים שלא מסוגלים להתמודד עם יכולת ההחזר, מה שצפוי לאחר מכן לפגוע ביציבות המשק. בין היתר, התהליך קובע מי יקבל את ההלוואה ובאיזה תנאים. ההיבט החיובי של הסוגיה הוא שניתן לנצל דירוג אשראי גבוה כדי להתמקח עם חברת ביטוח או בתי השקעות לגבי כל סוג של הלוואה. אז אמנם במהלך הלוואת גישור קרן השתלמות יש פחות גמישות כי ממילא מדובר על ריביות נמוכות ביחס להלוואות אחרות, אבל זה לא אומר שצריך לוותר לגמרי על הניסיון לעשות את זה.

מה הריבית בהלוואה כנגד קרן השתלמות?

עוד נתון שצריך להזכיר לגבי הלוואות מן הסוג הזה הוא ההבדל בין לפני ואחרי הקורונה. עד הקורונה למשל הריבית על ההלוואות האלה הייתה פריים מינוס חצי אחוז – מה שביטא בפועל ריבית משתנה של 1.1%. כיום הריביות קצת התייקרו, כי הן מגיעות ל-2% בריבית משתנה ולתוספת של כ-3% מעל ריבית הפריים בהלוואות בריביות קבועות או בהלוואות בלון. עם זאת, הן עדיין משתלמות מאוד במידה ועומדים בתנאי הזכאות.

כל חברה יכולה לקבוע את הריבית על פי רמת הסיכון שהיא לוקחת על עצמה. במהלך הלוואת גרייס או הלוואת בלון הסיכון יחסית גבוה, כי החברה שמנהלת את קרן ההשתלמות צריכה לספוג את התקופה שבה הלקוחות לא מחזירים את הריבית או הקרן. אבל אם בוחרים הלוואה בריבית משתנה ומוכנים לקחת את הסיכון שריבית הפריים במשק תעלה, כנראה שהריביות המקוריות והראשונות יהיו נמוכות יותר.

ההגדרות של כל מנהל קרן יכולות לעזור לקבוע את התנאים ואת המודל. מצד שני, כל בית השקעות או חברת ביטוח שמנהלים קרן השתלמות משתמשים בנוסחה דומה: הם מאפשרים לקבל הלוואה כנגד קרן השתלמות כי יש להם ביד את הבטוחה להחזר שלה. למעשה, הסיבה לכך שההלוואה מלכתחילה מתאפשרת היא שיש חיסכון קיים במסגרת הקרן. לכן גם הסכום שאותו מותר להלוות הוא פונקציה של הסכום הצבור בקרן ולפי ההגדרות של כל מנהל קרן.

מהו הסכום המינימאלי שצריך לצבור בקרן?

את הסכום המינימאלי אפשר לבדוק עוד לפני שפותחים את הקרן, במהלך השוואה בין מסלולי החיסכון ובשלב שבו מתמקחים על התנאים ועל דמי הניהול. עוד סיבה לאופן שבו בנויות הריביות במסלול הלוואה על חשבון קרן השתלמות קשורה לכספים הציבוריים המשמשים לגיבוי. החברה המנהלת את קרן ההשתלמות לא רק כמעט ולא לוקחת על עצמה סיכון כי היא בעצמה מחזיקים בכסף המשמשים לטובת הבטוחה, אלא גם יכולה לכסות הלוואה שהלווים אינם מחזירים באמצעות כספים צבורים אחרים. רק במידה ונשארת בקרן יתרה לאחר כיסוי החובות, החוסך יוכל למשוך אותה בעת שחרור הקרן והפיכתה לנזילה. 

קיימים מקרים שבהם מתנים את קבלת ההלוואה בסכום חיסכון מינימאלי שאותו צריך לצבור בקרן.

איך ניתן להחזיר את ההלוואה?

השוואה בין מסלולי הלוואות חייבת להיות חלק בלתי נפרד מבחירת האפיק שבו משתמשים על מנת להשיג מימון חיצוני. בין אם צריכים הלוואה מקרן השתלמות כדי לממן הוצאות שוטפות ובין אם עושים את זה על מנת לסגור את המינוס, כדאי להשוות גם בין דרכי ההחזר. בהקשר הזה, ההבדל העיקרי הוא בין המסלולים הבאים:

  1. החזר רגיל – החזר רגיל מאפשר לקבל את התנאים הכי טובים מבחינת ריביות. באפיק של החזר רגיל מחשבים את הריבית פי לוח שפיצר, בהחזרים חודשיים קבועים לאורך כל תקופת ההלוואה. אפשר גם לבחור החזר רגיל במסלול של ריבית משתנה, אך כאן הריבית הראשונית תהיה מעט יקרה יותר. בכל מקרה, את ההלוואות בהחזרים הרגילים אפשר לקבל מכל החברות שמנהלות קרנות השתלמות בריבית קבועה שצמודה למדד או בריבית משתנה.
  2. החזר בשיטת בלון – הלוואת בלון מייצגת אפיק מעט אחר שבו מבצעים בכל חודש החזר המגלם בתוכו את הריבית בלבד. בהחזר החודשי לא כוללים את הקרן, שהיא מוחזרת במלואה רק בתום התקופה המוסכמת מראש בין הצדדים. החזר בשיטת בלון מאפשר לצמצם את ההחזרים החודשיים ולכן הוא מתאים למי שההכנסה הפנויה שלהם לא מסוגלת להכיל גם את הקרן וגם את הריבית. כאשר מגיע המועד המוסכם מראש, צריך להחזיר את הקרן במלואה ובתשלום חד פעמי.
  3. הלוואת גרייס – גרייס מאפשרת לבצע גם את ההחזר של הקרן וגם את ההחזר של הריבית רק בתום תקופת ההלוואה, או מספר חודשים לאחר שהיא החלה. זה אומר שמקבלים את הכסף עכשיו, אבל מתחילים להחזיר אותו אחר כך. את הריבית מחשבים לפי כל התקופה, לכן אין הבדל מבחינת גובה ההחזר, אבל כן יש לזה משמעות רבה מבחינת התזרים. באמצעות הלוואת גרייס מלא ניתן לפרוע את הקרן והריבית גם יחד בתום תקופת ההלוואה ובמשך כל החודשים עד אז להימנע לגמרי מהוצאות המימון.

איך בוחרים בין מסלולי ההחזר?

הדרך לבחור בין מסלולי ההחזר היא קודם כל לבדוק מה היכולת הפיננסית שמצליחים לעמוד בה. באופן עקרוני, ההמלצה היא להגיע למצב שבו סך כל ההחזרים על הלוואות לא עובר שליש מההכנסה הפנויה. במידה ומצליחים לעמוד בזה גם בהלוואה שניתנת בהחזר רגיל, היא ככל הנראה תהיה הפתרון המשתלם ביותר.

אם הבעיה היא תזרמית, אפשר לשקול הלוואה של החזר בשיטת בלון או גרייס. מעבר לכך, הלוואת גרייס משתלמת במיוחד למי שעכשיו לא יכולים לממן בצורה שוטפת את ההחזר – אבל כן צפויים לקבל בקרוב סכומי כסף משמעותיי.

מה היתרונות של ההלוואה?

לכל הלוואה יש יתרונות וחסרונות משלה. ספציפית במהלך הלוואות שאותן לוקחים על חשבון קרן השתלמות, בולטים בעיקר היתרונות הבאים:

  • לחברה שנותנת את ההלוואה יש ביד בטוחה ולכן היא לא לוקחת על עצמה סיכון.
  • כאשר הסיכון של הגוף המלווה יורד, התנאים שהלווה מקבל הופכים להיות טובים יותר.
  • אפשר לקחת את ההלוואה ולקבל אותה גם אם קרן ההשתלמות אינה נזילה.
  • ההלוואה לא פוגעת ביכולת של קרן ההשתלמות להמשיך ולצבור תשואה.
  • זו הלוואה שמתאימה גם לחוסכים עצמאיים וגם לשוכרים.
  • ניתן לקבל את הכסף תוך 5-15 ימי עסקים וישירות לחשבון הבנק.
  • אפשר לבחור את שיטת ההחזר.
  • ניתן להשתמש בכספי ההלוואה לכל מטרה – לרבות לצורך סגירת מינוס, חופשה בחו"ל וכן הלאה.

הריביות של ההלוואות שאותן בתי ההשקעות וחברות הביטוח מאפשרים לקחת על חשבון קרן ההשתלמות הן בסופו של דבר רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. זה כמובן אטרקטיבי לשלם ריביות כל כך נמוכות על הלוואה כל כך משמעותית, אבל יש עוד המון יתרונות שאותם צריך לזכור. ספציפית בגלל היתרונות האלה מדובר בהלוואה ייחודית, שכדאי לכל חוסך בקרן השתלמות לנצל כמה שיותר מהר.

הריביות נשארות נמוכות אפילו אם הן משתנות מעת לעת. בהלוואות מן הסוג הזה לא צריך לשלם עמלות וקנסות על פירעון מוקדם, אין צורך להעמיד בטחונות ולמצוא ערבים וכספי החיסכון שמשים כעירבון מול החברה שמעניקה את ההלוואה גם בלי שנצטרך להיות מעורבים בתהליך. כל היתרונות הללו יחד מסבירים כיצד הפכו ההלוואות הללו למשתלמות ביותר במשק, לרבות לעומת גופים בנקאיים וחוץ בנקאיים כאחד.

מה ההבדל בין הלוואת קרן השתלמות להלוואה רגילה?

עוד דרך טובה להבין מה היתרונות השונים של כל הלוואה היא להשוות אותה לשאר האפיקים הקיימים במשק. אם לדוגמא מתייחסים אל הלוואה רגילה בתור זו שאותה ניתן לקבל מהבנקים ומגופים חוץ בנקאיים, רואים בצורה ברורה מספר מאפיינים שאין להלוואות שניתנות על חשבון קרן השתלמות:

  1. מי ערב להלוואה ואיך מבטיחים את ההחזר שלה – המאפיין העיקרי בין הלוואה שאותה לוקחים על חשבון קרן השתלמות, קופת גמל או לצורך העניין קרן פנסיה הוא שיש כספים צבורים שעומדים לרשות הגוף המלווה. זו גם הסיבה לכך שאי אפשר לקחת יותר מ-50% מהסכום הצבור בקרן השתלמות שאינה נזילה ועד 80% בקרן נזילה: בכל מקרה של חוסר יכולת לפרוע את ההלוואה, הגוף המלווה עדיין יודע שיש לו את הכסף ושהוא יכול להשתמש בו. מנגד, גם לבנקים וגם לגופים חוץ בנקאיים שמציעים הלוואות אין את הבטוחה הזו. הם לא רק לא יודעים האם הלווה יחזיר את הכסף, אלא גם אין להם כיצד לפעול על מנת להפעיל מיידית את הערבויות ואת הביטחונות.
  2. האדם שמלווה את הכסף הוא גם הלקוח של החברה – לבתי השקעות וחברות ביטוח שמנהלים קרן השתלמות יש אינטרס לשמור על הלקוחות שלהם. אחת הדרכים לשמר לקוחות קיימים שחוסכים לקרן השתלמות היא להציע להם הלוואות בתנאים מועדפים. למרות שברור שגם לבנקים וגם לגופים חוץ בנקאיים יש אינטרס דומה, הם לא יכולים להציע את אותן הלוואות כי לא תמיד מדובר על לקוחות שלהם. הרבה אנשים פונים למשל לחברה חוץ בנקאית כדי לקבל הלוואה לסגירת המינוס, אבל אין לאותה חברה יכולת לשמר את הלקוחות מלבד לחייב אותם לתנאי ההחזר בחוזה בין הצדדים. זה מסרבל את הליך נטילת ההלוואה, מאריך אותו ואף דורש מהלווה לממן אותו בריביות גבוהות.
  3. הכסף הצבור ממשיך לעבוד – עוד הבדל חשוב בין הלוואה שאותה לוקחים באופן רגיל לבין הלוואה שאותה לוקחים על חשבון כסף שכבר קיים בקרן השתלמות קשור לתשואה. קרן השתלמות היא בסופו של דבר אפיק חיסכון לטווח בינוני, לכן משקיעים את הכספים שמעבירים אליה במגוון רחב של ניירות ערך: אג"ח, מניות וכן הלאה. בזמן שלוקחים הלוואה, הכסף הצבור בקרן השתלמות ממשיך לעבוד עבורנו. הוא מייצר תשואה ורווחים, שאותם אנחנו רואים בתוך הקרן מיד כאשר היא הופכת להיות נזילה. בהלוואות רגילות אין את זה.

איך בוחרים קרן השתלמות?

צפה בתשובה

לפי דמי ניהול, תשואה של שנה אחרונה ו-5 שנים האחרונות, נכסים, נזילות ומדד שארפ. מומלץ לעשות השוואה בין הקרנות השתלמות. המלצות של לקוחות מרוצים ואפשרויות הפירעון או תנאי ההלוואות.

מה בודקים לפי שלוקחים הלוואה כנגד קרן השתלמות?

צפה בתשובה

אם בוחרים הלוואה על חשבון קרן השתלמות, צריך לוודא שעומדים בהחזר החודשי כדי למנוע אובדן של כספי החיסכון.

מהו טווח הריביות הממוצע בהלוואה כנגד קרן השתלמות?

צפה בתשובה

כיום ניתן לקבל הלוואה על כל סוג של קרן השתלמות בטווח של ריבית מינוס 0.5% עד ריבית פלוס 3%.

איזה מסמכים צריך לצרף לבקשה להלוואה מקרן התשלמות?

צפה בתשובה

בקשה לקבלת הלוואה, צילום תעודת זהות, צילום שיק מבוטל והסכם הלוואה חתום.

לכמה זמן אפשר לפרוס הלוואה כנגד קרן השתלמות?

צפה בתשובה

מינימום חצי שנה ומקסימום 7 שנים.

תוך כמה זמן ניתן למשוך כסף מהקרן השתלמות?

צפה בתשובה

אם עברו 6 שנים מההפקדה הראשונה אתם רשאים למשוך את הכסף. מומלץ לבדוק את המס הגבוה כ-47% מסכום המשיכה.

האם המעסיק חייב להפקיד לקרן השתלמות?

צפה בתשובה

החוק לא מחייב את המעסיק שלכם לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד לקרן ההשתלמות.

Share on whatsapp