רישוי זמין

הדרך הכי יעילה ומהירה לבצע כיום את התהליך המלא של בקשת היתר בנייה היא להשתמש במערכת המקוונת של מנהל התכנון. עם זאת, חשוב לדעת כיצד עובדת המערכת, מי רשאי להשתמש בה וכמובן כיצד נרשמים
כל תהליכי התכנון והבניה בישראל מורכבים מ-3 שלבים עיקריים: תכנון, רישוי וביצוע של הבניה. בלי השלמת התהליכים הללו לא ניתן להוציא לפועל פרויקטים בתחום של נדל"ן וסביר להניח שגם לא יהיה אפשרי להתקדם מול בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. האתר נמצא תחת בקרה ופיקוח של מנהל התכנון והיתרון העיקרי שלו בא לידי ביטוי בכך שהוא מאפשר להגיש את הבקשה להיתר הבנייה באופן מקוון ודיגיטלי לחלוטין.

מערכת רישוי זמין

רוצים לחסוך בריבית המשכנתא? קבלו תמהיל משכנתא מומלץ!
חסכו 100 אלף ש"ח במשכנתא [ייעוץ ראשוני חינם]

בדקו אותנו! בחרו את סכום המשכנתא
{{form.skom_mashkanta.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
100,000
מה סוג השירות הנדרש?
{{item.buttonText}}
מהיכן אתה בארץ?
{{item.buttonText}}
מעולה, כבר מסיימים!
בחר את סכום ההון העצמי שלך
{{form.skomHonHazmi.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
3,000,000
0
מה מצב חשבון הבנק שלך?
{{item.buttonText}}
מה שווי הנכס שברצונך לרכוש?
{{form.skomShovi.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
האם יש לך נכסים?
{{item.buttonText}}
באיזה שלב של לקיחת המשכנתא אתה נמצא?
{{item.buttonText}}

מעולה, אני מוכן להראות את זכאותך לחיסכון בריבית המשכנתא

הכנס שם ומספר טלפון נייד תקין לקבלת תמהיל מומלץ!

{{status.name}}
{{status.phone}}

{{status.terms}}

{{form.name}}, הכנס את הקוד ששלחתי אלייך בSMS
וקבל את תוצאות הבדיקה.

* אנא המתן מספר שניות לקבלת הקוד.
{{status.code}}
פנייתך לחיסכון במשכנתא התקבלה בהצלחה!✅

ברגעים אלו ממש פנייתך מועברת ליועץ משכנתאות מנוסה ומוסמך, הוא יעבור על פרטי המשכנתא וייצור איתך קשר לשיחת אפיון והבנת הצרכים לחיסכון במשכנתא באמצעות בניית תמהיל משכנתא מיוחד + חיסכון בריביות באופן מותאם לתקופה סוערת. מומלץ להיות זמין לשיחה ולהגיע מוכן עם פרטיי המשכנתא, תעודת זהות ופרטי הנכס.

במיוחד עכשיו - רוצה לחסוך גם עשרות אלפי שקלים בביטוח המשכנתא?

קבל הצעה לפוליסה סודית שחוסכת עד 61% בעלות פוליסת ביטוח המשכנתא בתוך 30 שניות!

{{item.buttonText}}
{{form.name}}, פנייתך לייעוץ משכנתא התקבלה בהצלחה ותטופל בהקדם האפשרי. יועצים משכנתאות מומחים מטעמינו ישמחו לסייע לך בשיחה אישית לאפיין את צרכייך, להתאים לך מסלול משכנתא חסכוני, יעיל ומותאם לתנודתיות המשק הישראלי. עד שנדבר, אנחנו מזמינים אותך להמשיך בקריאה באתר וליהנות מתכנים, מדריכים ומידע רב על משכנתאות.
{{dataForm.name}}
{{validName}}
{{dataForm.age}} תזיזו אותי
{{step.buttonNext}}
{{error}}

אני מאשר שקראתי את תנאי השימוש והפרטיות ואני מסכים להם,
וכי פרטיי ישמש לקבלת פניות, הצעות שיווקיות מאיתנו או מצדדים שלישיים, לרבות בנוגע לתוכניות ביטוח או מוצרים פנסיוניים.

מסכימ/ה לקבלת תוכן, דברי פרסומת או עדכונים מהחברה באמצעות דוא"ל, SMS או טלפון

{{errorTerms}}

כבר בשלב הבא מחכות לך תוצאת הבדיקה הראשונית.
תרצה לקבל גם דו"ח מסכם של הביטוחים שלך עם המלצות נוספות להוזלה?
הדו"ח מתקבל באמצעות סוכן ביטוח בעל רישיון משרד האוצר, השירות ניתן ללא עלות.
אנא הכנס מספר תעודת זהות ותאריך הנפקה:

{{ssnError}}

(המידע נועד לבדיקת ואיתור הביטוחים הקיימים באתר "הר הביטוח", או לשם בניית הצעה לביטוח חדש מותאם אישית למבוטח, לעולם לא נעשה שימוש לרעה במידע זה)

זכאותך לחיסכון בביטוח המשכנתא גבוהה!

על סמך המידע שהזנת בשאלון, ועל בסיס הניתוח שלי – מסתמן כי זכאותך להשגת חיסכון מקסימאלי בפוליסת ביטוח המשכנתא נמצאת בסבירות גבוהה מאוד.

ייתכן ונצליח לחסוך עבורך עשרות אלפי שקלים במצטבר בהוצאה עבור ביטוח המשכנתא באמצעות:

  1. התאמת הצעה הביטוח לצרכייך האישיים, ולנתונים העדכניים של העסקה – שווי הנכס, גובה ההלוואה, מינך, גילך וסטטוס העישון שלך.
  2. מחזור המשכנתא אחת לתקופה והקטנת יתרת ההלוואה.
  3. השוואת מחירים בין חברות הביטוח.
  4. מיקוח מול הבנקים וחברות הביטוח להוזלה מיידית.
  5. בדיקת שאר הביטוחים עבורך ועבור משפחתך כדי לבחון הוזלה באפיקים נוספים.

בשעות הקרובות סוכן ביטוח מוסמך ובעל רישיון פנסיוני ייצור איתך קשר ויסייע באפיון של הפוליסה החסכונית ביותר עבורך.

מהו שווי הנכס שעליו נלקחה המשכנתא?
הזז את העיגול להגדלת או הקטנת הסכום
{{$root.form.skomShovi.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
מה יתרת המשכנתא נכון להיום?
{{$root.form.ytra.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
מאיזה בנק נלקחה המשכנתא?
{{item.buttonText}}
האם קיימות הלוואות נוספות חוץ מהמשכנתא?
{{item.buttonText}}
מהיכן אתה בארץ?
{{item.buttonText}}

מעולה, אני מוכן להראות לך את תוצאת זכאותך לחיסכון באמצעות מחזור משכנתא!

הכנס מספר נייד תקין לקבלת תוצאות הבדיקה.

{{$root.status.name}}
{{$root.status.phone}}

{{$root.status.terms}}

{{form.name}}, הכנס את הקוד ששלחתי אלייך בSMS
וקבל את תוצאות הבדיקה.

* אנא המתן מספר שניות לקבלת הקוד.
{{$root.status.code}}
פנייתך לחיסכון במשכנתא התקבלה בהצלחה!✅

ברגעים אלו ממש פנייתך מועברת ליועץ משכנתאות מנוסה ומוסמך, הוא יעבור על פרטי המשכנתא וייצור איתך קשר לשיחת אפיון והבנת הצרכים לחיסכון במשכנתא באמצעות בניית תמהיל משכנתא מיוחד + חיסכון בריביות באופן מותאם לתקופה סוערת. מומלץ להיות זמין לשיחה ולהגיע מוכן עם פרטיי המשכנתא, תעודת זהות ופרטי הנכס.

במיוחד עכשיו - רוצה לחסוך גם עשרות אלפי שקלים בביטוח המשכנתא?

קבל הצעה לפוליסה סודית שחוסכת עד 61% בעלות פוליסת ביטוח המשכנתא בתוך 30 שניות!

{{item.buttonText}}
מהו סכום ההלוואה?
{{$root.form.range.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}}
2,000,000₪
10,000₪
{{errors}}
מהי מטרת ההלוואה?
הלוואה גרייס
הלוואה תמורת משכון דירה
הלוואה משלימה למשכנתא
הלוואת גישור
הלוואה כנגד נכס
הלוואת בלון
הלוואה כנגד קרן השתלמות
סגירת חובות
שיפוץ בית
רכישת רכב
עזרה לבן משפחה
הלוואת גישור קרן השתלמות
הלוואת בלון קרן השתלמות
הלוואה עיסקית
סיבה אחרת
לקבלת הצעה להלוואה - השאירו שם מלא ומספר טלפון
{{errorName}}
{{errorPhone}}

{{$root.status.terms}}
סטטוס משפחתי?
רווק
נשוי
גרוש
אלמן
הורה יחידני
ידוע לציבור
היכן אתה מתגורר?
שכירות
אצל ההורים
אחר
האם בבעלותך נכס?
כן
לא
יותר מאחד
כמה משכנתא קיימת על הנכס/ים שבבעלותך?
עד 500 אלף ש"ח
חצי מיליון עד מיליון ש"ח
מעל מיליון ש"ח
אין משכנתא
מהו סטטוס התעסוקה שלך?
שכיר
עצמאי
פנסיונר
לא עובד
עתודאי
האם ברשותך הלוואות נוספות כרגע?
כן
לא
האם חזרו צ'קים או הוראות קבע?
כן
לא
האם סורבת להלוואה בבנק?
כן
לא
כמעט סיימנו, האם יש לך קופות גמל, קרנות השתלמות או קרן פנסיה ללא הלוואות פעילות כנגדן?
כן
לא
האם יש לך כרטיס אשראי (לא דיירקט)?
כן
לא
{{$root.form.name}}, יצאת זכאי להלוואה משתלמת!

בשעות הקרובות יחזור אלייך נציג מטעם גוף פיננסי מוביל ויספק לך עד 10 הצעות משתלמות להלוואה בתנאים מובילים, יספק לך השוואה וסיוע לקבלת המימון באופן מהיר ומשתלם!

{{this.field.name + ","}} {{dataForm[activeStep].title}}
{{$root.field.sliderModel[0].toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}}
{{$root.field.sliderModel[1].toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}}

{{erroPhone}} {{error}}
{{status.code}}
חזור
המשך
חזור
לחץ להמשיך
שנה מספר
בדוק זכאות
מה שווי הנכס שברשותך?
{{$root.form.hiodShovi.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
מה גובה ההלוואה המבוקש?
{{$root.form.hiodLoan.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
מה גובה החזר ההלוואות? (משכנתא + הלוואות נוספות)
{{$root.form.hiodHazer.toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ',')}} תזיזו אותי
5,000,000
400,000
הגיל שלך?
מהיכן אתה בארץ?
{{item.buttonText}}

מעולה, כבר מסיימים! אחשוף את זכאותך לקבלת הלוואה בעד 85% משווי הנכס אחרי שאוודא שאינך רובוט. הכנס מספר נייד תקין וצפה בתוצאות הבדיקה

{{$root.status.name}}
{{$root.status.phone}}

{{$root.status.terms}}

{{$root.form.name}}, הכנס את הקוד ששלחתי אלייך בSMS
וקבל את תוצאות הבדיקה.

* אנא המתן מספר שניות לקבלת הקוד.
{{$root.status.code}}

בהתבסס על הנתונים שלך והניתוח שלי נמצאת זכאי לאיחוד הלוואות כנגד נכס בתנאי משכנתא וריבית נמוכה! בשעות הקרובות ייצור עימך קשר גוף מוביל, גדול ומפוקח בתחום ההלוואות לצורך המשך איפיון תנאיי ההלוואה עבורך ומימושה בפועל (בשיא המהירות).

איך מגישים בקשה להיתר בניה

היכרות עם המאפיינים השונים של תהליך הגשה מקוונת להיתר בנייה יכולה לעזור למי שרוצים ליהנות מהיתרונות של המעבר לדיגיטל מצד משרדי הממשלה השונים. הנה השלבים העיקריים ומה שעושים בהם:

  1. מגישים בקשה למידע לועדה המקומית לתכנון ובנייה לפי הנחיות הרשות המקומית הרלוונטית וחוקי העזר העירוניים
  2. מכינים את הבקשה בצורה מלאה ויסודית – כולל גיבוש תכנית בנייה שבא מופיעים השינויים שעבורם מבוקש ההיתר וכמובן התייחסות לאישורים מאנשי מקצוע, אישורי רישום זכויות, מפות, שרטוטים ועוד
  3. מגישים את הבקשה המסודרת והמלאה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית, כולל טופס בקשה, מפת מדידה, תכניות בנייה, חישוב שטחים והוכחת בעלות על הנכס
  4. בדיקת הבקשה ומתן תשובה תוך 90 יום במסלול הרגיל ותוך 45 יום במסלול המקוצר 
  5. מימוש ההיתר על ידי תשלום היטל השבחה והיטלים מקומיים לפי הנחיות הרשות המקומית, כולל השלמת המסמכים שביקשה הוועדה 

כל השלבים לעיל מאפשרים להכניס את ההיתר לתוקף ולהשתמש בו כדי להתחיל את פעולת הבנייה כחוק. מעבר לכך, אפשר להשתמש באפיקים השונים על מנת לבדוק סטטוס בקשה להיתר ובמידת הצורך להשלים מסמכים ופרטים חסרים. 

איך מגישים בקשה באתר "רישוי זמין"?

היכרות עם המאפיינים השונים של מערכת רישוי זמין יכולה לעזור לנצל את היתרונות שלה. קודם כל, צריך לזכור שמדובר על האלטרנטיבה המקוונת והדיגיטלית להגשת "גרמושקה": אותו מסמך היסטורי שהיה צריך להדפיס על נייר עוד לפני שמגיעים פיזית אל משרדי הרשות המקומית כדי להשיג מידע ולהגיש מסמכים. 

חוץ מזה, מבחינת מנהל התכנון רישוי זמין היא הכלי העיקרי שבו אפשר להשתמש כדי ללוות את כל שלבי הרישוי ובעיקר על מנת לייעל את התהליך. כך במנהל התכנון מנסים לזרז תהליכי אישורים של פרויקטים, לספק ממשק אחיד לכל רשות מקומית לפי חוקי העזר המקומיים ואף להקל על הציבור בקבלת מידע עדכני וזמין על נכסים כדי לקדם את הבקשה להיתר הבנייה. 

בשביל להגיש בקשה צריך ראשית לבחור את מסלול הרישוי הרלוונטי: מלא, מקוצר או הקלות. מבחינת יצירת בקשה למידע, הדגש הוא על מתן המידע הנדרש להוצאת ההיתר כולל פרטי המבקש, הקרקע, תיאור מלא של הבקשה, צירוף מסמכים, אפשרות לקבלת מידע נוסף ואז תשלום.

לשם השוואה, לצורך יצירת בקשה להיתרי בנייה מוסרים את פרטי תיק המידע, פרטי המבקש, פרטי הקרקע ומפרט הבנייה. חוץ מזה, יש למסור מידע על מינויים והצהרות ולצרף מסמכים לפני שמשלמים וחותמים סופית. 

האם הבקשה עולה כסף?

השימוש באתר לא עולה כסף. מנגד, החוק כן דורש תשלום בגין הגשת הבקשה להיתר בנייה. בשביל להגיש את הבקשה צריך לשלם אגרה קבועה, אבל זה לא קשור לאפיק שבו בוחרים להשתמש על מנת לעשות את זה: בין אם מגיעים פיזית, בין אם נעזרים בבעלי מקצוע חיצוניים ובין אם עושים את זה עצמאית בערוץ המקוון.

מבחינת אתר רישוי זמין עורכי בקשות יכולים להיות נציגים של אנשים פרטיים, גופים מסחריים או יזמים. גם לזה אין השפעה על השימוש באתר, כי לא צריך לשלם אבל כן חייבים לשאת בעלות האגרה.

השימוש במערכת "רישוי זמין" אינו כרוך בתשלום. עם זאת, יש לשים לב כי בעת הגשת בקשה להיתר בנייה חלה אגרה קבועה. כדי לסייע למבקשים, שולב באתר מחשבון להערכת העלויות הקשורות להיתר.

איזה תהליך החליפה מערכת הרישוי הזמין?

לפני תחילת השימוש במערכת המקוונת של מנהל התכנון, קבלת היתר בנייה הייתה תהליך ממושך. מסמכים ומידע רלוונטיים יוחלפו בין בעלי נכסים, רשם המקרקעין, מהנדסים, קבלנים וועדות תכנון ובנייה. כעת, כל הגופים המעורבים הבטיחו גישה לנתונים חיוניים, מה שמבטיח פעילות מהירה ויעילה יותר.

למה צריך להשתמש במערכת כדי לקבל היתר בנייה?

הבקשה להיתר בנייה מהווה שלב אינטגרלי בהליך רישוי הבנייה. זה מתחיל ברכישת מידע להיתר, ולאחר מכן תכנון, בנייה, ובשיאו בקבלת תעודת גמר. מסע טיפוסי לאבטחת ההיתר מורכב ממספר שלבים, כמו הקפדה על קיום תנאים בסיסיים, הבטחת אישור הבקשה מבחינה תכנונית ולבסוף קבלת החלטה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. משך הזמן לאישור זה משתנה. לגבי בקשות ללא הקלות, ההחלטה מתקבלת תוך 45 ימי עבודה ממועד הגשת הבקשה. במידה והבקשה כוללת הקלות, תקופת ההמתנה מתארכת ל-90 ימי עבודה.

כיצד מערכת רישוי זמין משתלבת בהתקדמות הטכנולוגית של תחום הבנייה?

תחום הבנייה והנדל"ן חווה התקדמות טכנולוגית רבות בשנים האחרונות, אך אולי אף אחת מהן לא משתנה כמו מערכת "הרישוי הזמין". בראשות אגף ההסדרה במנהל התכנון ו"ממשלה פנויה", הפלטפורמה הדיגיטלית הזו משנה במהירות את נוף רישוי הבנייה. העידן הדיגיטלי הביא לשינוי משמעותי באופן הגישה לתהליכים. מערכת "רישוי זמין" אינה יוצאת דופן. על ידי טיפוח הליך מקוון לאומי מאוחד ושקוף, פלטפורמה זו מספקת יתרונות רבים:

  1. רישוי יעיל: המועמדים כבר לא צריכים לנווט במבוך המורכב של שבילי נייר וביקורים אישיים. החל מהגשת בקשה לתיק מידע ועד לקבלת תעודת גמר, כל שלב ברישוי וביצוע ניתן לניהול מקוון.
  2. שיתוף פעולה בזמן אמת: המערכת לא משרתת רק את הציבור. זוהי רשת מקושרת המתממשקת עם גופים ורשויות מגוונות. יהיו אלה הוועדות המקומיות, הרשות הארצית לכבאות והצלה או מחלקת התשלומים ברשות מקרקעי ישראל, שיתוף פעולה בזמן אמת מבטיח קבלת החלטות מהירה יותר.
  3. פיקוח כולל: עם מגוון רחב של רשויות מהמשרד להגנת הסביבה ועד רשות התעופה האזרחית על הסיפון, הוא מבטיח פיקוח מקיף.
  4. החלפה מדור קודם: החלפת ה"גרמושקה" המסורתית, המערכת מספקת מעקב וארכיון מתקדמים, מבטיחה תהליכים מהירים יותר והשירות לאזרחים ולאנשי מקצוע משופר.

מה ההבדל בין תהליכי רישוי בנייה מבחינת השימוש במערכת?

בישראל ישנם שלושה שלבים לתהליכי התכנון והבנייה: תכנון, רישוי וביצוע הבנייה. בשביל לבצע את רישוי הבנייה ולהוציא היתר בנייה כאישור חוקי לבנייה או לשימוש בקרקע, ניתן להשתמש במערכת המקוונת של מינהל התכנון. 

מדריכים להגשת היתר בניה

עורכי בקשה ומידענים יכולים ליצור בקשות דרך המערכת המקוונת כדי לקבל מידע והיתר, לפי שלבי הרישוי הרלוונטיים. אלו לדוגמא הדגשים הבולטים בכל אחד מהמדריכים הרלוונטיים להגשת בקשה במסלול המלא או המקוצר:

  1. הגשת בקשה במסלול המלא – קודם צריך להיכנס למערכת הרישום הזמין המקוונת כדי לבדוק עמידה בתנאים המוקדמים. לאחר מכן צריך להמתין לבקרה מרחבית והחלטת הרשות, לעבור בקרת תכן ולעבור על דוח עורך הבקשה כדי לקבל סיכום של הבקשה. בהמשך משלמים אגרות ומתבצעת הפקה של ההיתר. בזמן הזה מתבצעים מחוץ למערכת תהליכים שונים ובהם החתמת מבקש הבקשה, עורך הבקשה ומהנדס, תשלום פיקדון ברשות הרישוי ותשלום מלא על אגרות הבניה.
  2. הגשת בקשה במסלול המקוצר – ההבדל העיקרי בין המסלול המלא למסלול המקוצר בא לידי ביטוי במה שקורה בתוך מערכת הרישוי הזמין. בעוד מחוץ למערכת עדיין צריך למשל לבצע בין היתר פעולות כגון החתמת מבקש הבקשה, עורך הבקשה והמהנדס, בתוך המערכת עצמה ניתן לעבור מספר מקוצר של שלבים: בדיקת עמידה בתנאים מוקדמים, בקרה מרחבית והחלטת הרשות, בקרת תכן וחישוב אגרות, הצהרת עורך הבקשה ותשלום ואז הפקת היתר. כמו כן, משך הזמן שעובר בין כל שלב הוא קצר יותר במסלול הזה מאשר במסלול המלא. 

מה זה ממשק מפ"י – המרכז למיפוי ישראל?

אחד השלבים שצריך לעבור כדי להגיש בקשה לקבלת היתר כולל קבלת פרטים על סביבת הנכס. כחלק מהשירות של הרישוי הזמין באפיק המקוון, קיים גם ממשק נוח שמסונכרן באופן ישיר עם "המרכז למיפוי ישראל" – או בקיצור מפ"י. 

מטרת המערכת המקוונת של המרכז למיפוי ישראל היא לספק נתונים על המקרקעין באופן ישיר מהמפה אל טופס המידע. חוץ מזה, ניתן לקבל דרך מפ"י מידע על פגיעה בשכבות עניין של גורמים שמוסרים את המידע. בכל מקרה, השימוש בממשק מבוסס על מילוי אוטומטי של פרטי הקרקע ולאחר מכן ניתן לערוך את הפרטים כך שהם יהיו תואמים למטרת הבקשה למידע. 

חשוב לציין כי גם הממשק המקוון של מפ"י לא מבצע בדיקה לעומק של מפת המדידה. מעבר לכך, קבלת מספר עבודה לא מהווה אישור לתקינות מפת המדידה וזו פעולה שצריך לבצע בנפרד. 

טיפים לשימוש במערכת רישוי זמין

שימוש נכון במערכת מבוסס על הצטיידות מראש בכל הנתונים הרלוונטיים – החל מהשלב שבו מוציאים את התיק מהעירייה ובודקים מהם המסמכים שצריך להגיש ולצרף, דרך מפגש פיזי עם בודקי התכניות בזמן לפי שעות קבלת הקהל ועד חשיפת המסמכים.

שנית, תמיד רצוי לעקוב אחר לוחות הזמנים המוגדרים על ידי כל רשות מקומית. בעיקר חשוב להתמקד בנתונים על מסמכים משפטיים, תכניות מדידה ועוד. לאחר פתיחת הבקשה להיתר, צריך לבדוק את הדרישות התכנוניות בחלון הזמן שמקבלים כדי להכין את המסמכים לטובת המשך ההתנהלות מול הרשות המקומית. 

עוד טיפ חשוב הוא לבדוק כל הזמן את תיקוף המסמכים: מי חתום עליהם, האם המדידות בתוקף, האם החישובים של השטחים עולים בקנה אחד עם השטח בפועל של הפרויקט וכן הלאה. הטעות הנפוצה למשל היא להשתמש במערכת המקוונת, אבל לגלות רק אחרי תקופה ארוכה שהמסמכים בכלל לא בתוקף ושהנתונים בהם לא מעודכנים. 

איך נכנסים למערכת?

תהליך הכניסה למערכת פשוט ויעיל. היא עובדת באמצעות הזדהות בכרטיס חכם הדרישות הטכנולוגיות שלה הן מערכת הפעלה של ווינדוס 10 לפחות, תוכנת כרטיס חכם, תוכנת סרגל הטפסים ודפדפן מסוג אקספלורר 11. 

איך נרשמים למערכת?

הכניסה למערכת אפשרית עבור עורכי בקשות, רשויות רישוי וגורמים מאשרים או מוסרי מידע. לכן, הרשמה למערכת מבוססת על השלבים הבאים:

  1. רוכשים כרטיס חכם באמצעות החברות שעובדות עם ממשל זמין
  2. מתקינים תכנת כרטיס חכם או מחברים USB למחשב
  3. נותנים הרשאות לעובדי רשויות וגורמים מוסרי מידע 
  4. נכנסים למערכת כדי להתחיל לעבוד 

באילו ערים אפשר להשתמש במערכת רישוי זמין?

עיריות שונות ברחבי הארץ מאפשרות להגיש בקשה לקבלת ההיתר דרך האתר שלהן, באמצעות כלי עזר שמבוסס על מערכת רישוי זמין. המטרה של כל מערכת עירונית מן הסוג הזה היא להתממשק עם שאר מערכות המחשוב המוניציפאליות, כדי לשפר את השירות ולייעל את התהליכים. 

הערים הבולטות שמאפשרות כיום את השימוש הנוח במערכת הן תל אביב, חיפה, בת ים, חולון, ירושלים ועוד. במידה ולא בטוחים לגבי זמינות של המערכת בעיר המגורים, ניתן ליצור קשר עם המוקד העירוני ולברר את זה באופן פרטני. 

מה חדש בגרסת 2023 של רישוי זמין?

גרסת 2023 פותרת שורה ארוכה של בעיות שהיו בגרסאות קודמות של האתר. השינויים והשיפורים המרכזיים הם למשל הארכת תוקף החלטת ועדה בסמכות מהנדס – בהתבסס על תקנה 46, או אפשרות להפקת היתר במערכת ניהול ועדה. 

כך לדוגמא עורך הבקשה רשאי לבקש הארכת תוקף כל עוד נותרו 15 ימי עבודה או יותר לסיום תוקף ההחלטה. בשביל לעשות את זה דרך המערכת, גרסת 2023 כוללת כפתור במסך סטטוס בשולחן העבודה שעליו כתוב "הארכת תוקף החלטת ועדה". בנוסף, תחת הקטגוריה של עדכונים עבור בקשה להארכת תוקף החלטת ועדה בסמכות מהנדס יש גם פרטים על תאריך, עדכון, תאריך אחרון לקבלת תשובה, אפשרות לצפייה בבקשה שהוגשה ותזמון. 

עוד חידוש ניתן לראות מבחינת האופן שבו מבצעים הפקת היתר במערכת ניהול ועדה. אחרי שמגיעים לדף הבית, לוחצים על "היתרי בנייה" ומגיעים אל מסך סטטוס תיק היתר, רואים את הבקשה במלואה ואז גם ניתן גם להוריד את ההיתר מהמערכת. 

לבסוף, יש לציין את החידוש המשמעותי מבחינת הרחבת תחום הגמישות בבקרה המרחבית. כאלטרנטיבה לכפתור הגשה מחדש, הבקשה בגרסת 2023 ומעלה תישאר פתוחה גם לאחר סיום הבקרה המרחבית. זהו שינוי טכנולוגי שאמור גם להקל על התנהלות הוועדות, אבל גם לסייע לעורכי הבקשות עצמם.

מה החסרונות של המערכת המקוונת?

צפה בתשובה

מאז השקת המערכת עלו טענות על כך שהעיריות המקומיות מצמצמות מגע אנושי ומקצרות את חלון הזמן. בנוסף, יש טענה על קשיים טכניים בתפעול המערכת.

איזה כלים יש במערכת?

צפה בתשובה

מטרת העל של המערכת היא לאפשר הגשת בקשה לקבלת מידע ולהגיש בקשה לקבלת היתרי הבנייה, על ידי עורכי בקשות שמוסמכים לכך על פי החוק. מעבר לכך, היא מספקת ארגז כלים דיגיטלי כולל חישוב שטחים וממשק משותף עם מרכז המיפוי.

האם אפשר להשתמש במערכת כדי לבנות מרחב מוגן?

צפה בתשובה

כן. החל מ-2019 ניתן לקבל אישור לבניית ממ"ד.

האם צריך קוד כדי להיכנס למערכת?

צפה בתשובה

כן. בכניסה למערכת מקלידים את קוד הכרטיס החכם שאותו מקבלים במעמד רכישת הכרטיס.